ثقلین

طرح آشنایی با علوم اسلامی

ثقلین

طرح آشنایی با علوم اسلامی

آخرین مطالب

در روایت نبوی نقل شده است: «اطْلُبُوا الْعِلْمَ فِی یَوْمِ خَمِیسٍ فَإِنَّهُ مُیَسَّرٌ وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أُفٍّ لِکُلِّ مُسْلِمٍ لَا یَجْعَلُ فى کُلِّ جُمْعَةٍ یَوْماً یَتَفَقَّهُ فِیهِ امْرَ اللَّهِ وَ یَسْأَلُ عَنْ دِینِه‏» ترجمه: «علم را در روز پنج شنبه فراگیرید که میسر است؛ همچنین ایشان فرمودند: اُف بر هر مسلمانی که جمعه ای بر او بگذرد و روزی را درآن (هفته) قرار ندهد که در آن روز، در امر خدا تفقه نموده و از دینش سؤال نماید». (شیخ صدوق، الإمامة و التبصرة من الحیرة، ص: 33)

در روایت دیگری از صادقین علیهماالسلام نقل شده است که: «اگر جوانی از جوانان شیعه بیایم در حالیکه تفقه نمی کند، او را تأدیب می کنم». (المحاسن، ج‏1، ص: 228)

مقام معظم رهبری مدّ ظلّه العالی در دیدار با دانشجویان چنین فرمودند: «در مقابل این [تلاشهای دشمن]، افسر جنگ نرم باید مقاومت کند. چگونه مقاومت کند؟ اولاً معرفتهاتان را بالا ببرید. ... با قرآن، با نوشتجات مرحوم شهید مطهرى، با نوشتجات فضلاى بزرگى که خوشبختانه امروز در حوزه‌هاى علمیه حضور دارند، آشنا شوید. امروز فضلاى جوانى در حوزه‌هاى علمیه هستند که میتوانند در این قسمت به مجموعه‌ى جوانهاى دانشگاهى یارى بدهند؛ کمااینکه کارهاى خوبى هم دارد انجام میگیرد. سطح معرفت دینى بالا برود؛ این یکى از کارهاست که حتماً لازم است. به نظر من آن کارى که مهم است انجام بگیرد، مطالعات اسلامى است». (بیانات در دیدار با دانشجویان، 16 مرداد 1391)

این احادیث و بیانات در کنار روایات بسیار دیگری که از معصومین علیهم السلام در باب وجوب علم آموزی نقل شده است، بر هر مسلمانی لازم می آورد که برای تحصیل این علوم، برنامه ریزی نماید. در همین راستا طلاب مدرسه علمیه مشکوه اقدام به اجرای طرحی برای آموزش مباحث دینی (قرآن، احکام، کلام، آداب وسنن، روایات اهل بیت، و ...) نموده اند تا جوانان جویای علم دین، در روندی بهینه با این موضوعات آشنایی کافی پیدا نمایند. نکته قابل توجه اینکه طراحان و مجریان  این طرح با تأکید بر آموزش مطالب مهم و کاربردی از پرداختن به مطالبی که کمتر مورد نیاز است پرهیز خواهند کرد تا به آفات طرحهای مشابه دچار نشوند. انشاالله