ثقلین

طرح آشنایی با علوم اسلامی

ثقلین

طرح آشنایی با علوم اسلامی

آخرین مطالب

طرح ثقلین برای رسیدن به اهداف خود، دروسی را برای ارائه به مخاطبین طراحی کرده است که در ادامه با اهداف، روشها، منابع و سرفصلهای هر یک از آنها آشنا خواهید شد:

‌أ. تدبر در قرآن

قطعی ترین و جامع ترین منبع هدایتی اسلام، که ثقل اکبر نامیده شده، قرآن است و هر مسلمانی باید تا حد امکان، خود را به این منبع -که وصل به عالم ملکوت است- متصل نماید.  هدف از درس تدبر در قرآن، رسیدن به فهم منسجم قرآن و سوره های آن و در نتیجه انس بیشتر با قرآن و معارف آن است. مقصود از تدبر هر سوره، فهم قانونمند سیاقی و مقایسه­ای آیات و به دیگر بیان، فهم مجموعی آیات آن می باشد.

 در این درس بر مبنای کتاب «تدبر در قرآن کریم ، همراه با استناد و استدلال» نوشته «حجة الاسلام علی صبوحی» با بررسی واژگان، تدبیر کلمات، سیاق بندی آیات و تحلیل فضای سخن هر سوره در نهایت، غرض هدایتی سوره حاصل خواهد شد.

در این دوره، برخی از سوره های جزء 28 و 30، که شامل مجموعه ای از معارف اعتقادی ـ اجتماعی قرآن است تدریس می گردد.

‌ب. آشنایی با سوره آل عمران

این درس نیز با هدف آشنایی و انس بیشتر با قرآن قرار داده شده است. برای این منظور بررسی ارتباط معنایی بین آیات، فهم غرض هر سیاق و در نهایت درک جهت هدایتی سوره رکن اصلی کلاس خواهد بود. آشنایی مختصر با زبان و ادبیات عرب نیز به عنوان یکی از مهمترین پیشنیازهای فهم قرآن ـ همانطور که در روایات نیز بر آن تأکید شده ـ بخشی از هدف این کلاس است. همچنین در این درس روایات و نکات تاریخی-اجتماعی لازم برای فهم آیات سوره آل عمران بررسی خواهد شد.

‌ج. احکام

اسلام دین بندگی خدا و عمل به فرامین او است. یکی از مهمترین و پررنگترین بخشهای این دین الهی، احکام عملی است که توسط مجتهد جامع الشرائط از متن دو ثقل اصلی آن (قرآن و عترت) استنباط می شود. انسانی که خود توان استنباط ندارد ناچار باید به چنین متخصصی رجوع کند تا بتواند با عمل به فرامین الهی، در مسیر بندگی خدا گام بردارد.

بر این اساس در بخشی از این طرح فراگیران در دوره ای فشرده با نظر مرجع خود درباره احکامی که کاربرد بیشتری دارند آشنا خواهند شد. همچنین برخی از قواعد فقهی و اصولی پرکاربرد در این بخش بیان می گردد.

لازم به ذکر است که با توجه به اینکه اغلب مخاطبین طرح مقلدین مراجع عظام آیت الله خامنه ای دام ظله، آیت الله مکارم شیرازی دام ظله و آیت الله سیستانی دام ظله می باشند در این دوره فتاوای این حضرات به صورت مدون و دسته بندی شده ارائه می شود.

د. آداب و سنن

از آنجا که دین اسلام، دین زندگی است، احکام و تعالیم حیات بخشی را برای انسان فراهم کرده تا بتواند در هر سطحی مناسبات خود را به درستی ایجاد و تحکیم نماید؛ چه در سطح محله، چه منطقه ای و چه بین المللی؛ هیچ یک از ابعاد فردی و اجتماعی حیات بشری از آموزه های وحیانی تهی نیست بلکه جریان عبودیت در جای جای زندگی نفوذ داشته و تنها با پذیرش و عمل به آن تعالیم، بندگی معنا یافته و محقق می شود.

بر همین اساس در بخش دیگری از این طرح، نگاه قرآن و روایات به تعاملات انسان با خود، با همنوعان و با نظام اسلامی بر اساس کتاب نفیس و ارزشمند «مفاتیح الحیاة» -نوشته آیه الله جوادی آملی- مورد بررسی قرار می گیرد.

‌ه. گناهان کبیره

از دیگر ابعادی که انسان برای رشد در مسیر سعادت، نیاز دارد به آن بپردازد بعد اخلاقی و گرایشات درونی است. برای این کار همانطور که آشنایی با احکام و آداب به عنوان فضایل اخلاقی لازم است، انسان باید با رذایل اخلاقی نیز آشنا باشد تا در دام شیطان قرار نگرفته و دچار حبط عمل نشود. اهمیت این کار تا حدی است که بسیاری از علمای اخلاق ترک گناهان را مقدم بر انجام واجبات می دانند که فرمود:

موانع تا نگردانی ز خود دور          درون خانه دل نایدت نور

بر همین اساس یکی از کلاسهای طرح ثقلین اختصاص به آشنایی با گناهان کبیره دارد که با محوریت کتاب شریف «گناهان کبیره» آیة الله دستغیب ارائه می شود.

‌و. معارف و بینش ها

از دیگر مباحثی که جوان شیعه به آن نیاز دارد، داشتن بینش صحیح و کامل نسبت به برخی مقوله هایی است که نقش پررنگی در زندگی انسان دارند و قرآن و روایات (ثقلین) نیز بسیار به آنها پرداخته اند. معارفی مانند رزق، امتحان، شیطان، دعا، توکل، سنتهای الهی، گناه و توبه، فلسفه احکام و ... . یکی دیگر از موضوعاتی که در کنار این مباحث مطرح می شود اما جایگاه و نقش آن بسیار پررنگتر و مهمتر است مسئله ولایت و امتداد آن در زمان  غیبت یعنی ولایت فقیه است.

سعی می شود هر یک از موضوعات فوق بر اساس یکی از کتب معتبر در آن زمینه ارائه شود و در عین حال مطالب مفید منابع دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد.